marți, 16 februarie 2010

Kehinde Wiley for Michael Jackson

Michael Jackson este un mare admirator si nu numai al artei plastice. Asta a spus-o si a demonstrat-o de foarte multe ori. In anii '80 a atras atentia multor mari artisti, precum Andy Warhol, Jeff Koons, care l-au portretizat in maniera lor (o sa revenim la cei doi). Stim ca Michael avea la Neverland multe opere de arta, multe care il infatisau pe el, intr-o maniera renascentista spre baroc, perioade care ii sunt foarte dragi, iar artisti, cu precadere Michelangelo, unul dintre fenomelene "supranaturale" ale istoriei artei, atat din punctul de vedere al sculpturii, dar si al picturii, cu toate ca pe cea din urma nu o suporta.
De pe blogul The Colorlines/The Racewire aflam ca in 2007 Michael l-a contactat pe artistul Kehinde Wiley pentru o noua pictura. Kehinde este foarte cunoscut mai ales in comunitatea artistilor de culoare, pentru interpretarile sale, care impletesc barocul, rococco-ul cu stilul urban actual, in care sunt regasiti multi artisti hip-hop. De cele mai multe ori recurge la realizarea unui portret foarte realist, pe fonduri extrem de decorative.
I try to recognize the sacred in the most common places; I just start with an African American community that I belong to. You know, much of what I do is I quote old paintings, and the old paintings are repopulated with young African American men who follow a very straight ahead demographic, between the ages of 18 and 25. It’s obviously a comment on youth culture and it’s a comment on consumption patterns, but it’s also a comment on who gets to be in those sort of important moments in picture making.

Ignora o perioada apelurile de la Michael:
“I ignored them because quite honestly I thought it was a prank”says Wiley.
Dar dupa ce se convinge ca sunt de fapt serioase, atat apelurile cat si intentiile lui Michael, de a lua legatura cu el si a comanda o pictura.


Acesta este rezultatul, aflat intr-un stadiu incipient anul trecut in iunie, artistul grabindu-se sa o termine, aceasta fiind expusa la galeria Art Biasel, Miami.

Dupa cum se poate remarca si din fotografia de mai sus, pictura este destul de mare, avand la baza, dupa cum declara Kehinde, influentele marelui pictor Peter Paul Rubens si a lui David, mai exact sase opere ale acestora, din care s-au prelaut diferite elemente.
"The portrait is a compilation of six paintings, including works by David and Rubens. When asked why he felt obliged to complete the work, Wiley said: “Unfortunately, I didn’t have as much input as I would have hoped for, but I think it’s something he would have been proud of. Michael was an extraordinarily talented person with a team who could realize his ideas as much as his performances, and I think that his idea of collaborating with me was something that he really wanted to see through…I felt a responsibility to him to get it done.”
The Art Newspaper

Pana si aici notam implicarea lui Michael, fapt ce este mai mult decat imbucurator. Desi multi si multe sustineau sus si tare ca nu se mai implica in proiecte, avem aici o mare contrazicere.
Am gasit si cateva presupuse, una este foarte evidenta, din cele sase lucrari care au contribuit si au influentat lucrarea finala.

Jaques-Louis DAVID (1748-1825), Count Potocki (1781) se gaseste la Muzeul Narodome, Warsaw, observam aceeasi inclinare a calului, culoare, pana si fundele sunt exact puse.
Peter Paul RUBENS, Maria de Medici ca Bellona (1622-25), dim. 276/249cm, Luvru
aici se poate remarca incoronarea de catre ingeri, un simbol adesea folosit atat de Rubens cat si de majoritatea artistilor din baroc
, preluat si in pictura lui Michael
RUBENS, Ducele de Lerma (1603), dim. 283/200 cm, Muzeul Del Prado, Madrid

Kehinde Wiley si cateva din lucrarile sale:


Three Graces, 2005
Oil and enamel on canvas
182.9 x 423.8 cm (72 x 96 in)
Hort Family Collection, courtesy Roberts & Tilton, Los Angeles, California
Ice T , 2005
Oil on canvas
243.8 x 182.9 cm (96 x 72 in)
Private collection, courtesy Rhona Hoffman Gallery

Imagini ale altor lucrari se gasesc aici


Daca ar fi sa facem o analiza mai amanuntita, iar pentru asta nu trebuie sa fi critic de arta, ar iesi urat. Mai ales asa alaturate picturile, se pot vedea greselile cu ochiul liber. Anatomia atat a calului cat si a personajului (in acest caz Michael) este putin gresita, calul este scurt, picioarele lui MJ sunt de asemenea scurte, desi partea de sus este armonios redata atat din punct de vedere al constructiei, cat si a culorii. Peisajul din fundal se incadreaza bine, fiind destul de estompat (influenta renascentista). Cu siguranta, culoarea albastra atat de puternica, elementele - sceptrul si tolba aceea - reprezinta anumite simboluri pe care mai mult ca sigur Michael le-a vrut prezente. Pana vom afla cu siguranta ce reprezinta exact, va trebui sa admiram intreg ansamblul.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu